Comme nous l’avions évoqué il y a quelques mois, la nouvelle DB11 se voit maintenant proposée avec un V8 4.0L biturbo de 510 ch… venant tout droit de chez Mercedes AMG, Daimler étant actionnaire de la marque de Gaydon. Au delà de la tradition du V8 chez Aston Martin, c’est surtout une nécessité pour continuer l’aventure en Endurance, pour le Championnat du Monde FIA WEC et les 24 Heures du Mans. Aston Martin vient d’ailleurs d’y remporter, enfin !, la catégorie GTE avec sa “vieille” Vantage datant de 10 ans ! Vous l’aurez donc compris, l’année prochaine Aston Martin Racing alignera la DB11 V8 en compétition.
Plus légère de 115 kg et moins polluante que la DB11 V12
La mode du downsizing continue sa voie et tous les constructeurs, quelque soit leur rang, y viennent. Même Ferrari propose un V8 3.9L biturbo (élu une nouvelle fois moteur de l’année) sur son coupé GTC4 Lusso. Aston Martin n’échappe pas à la règle et l’occasion est trop belle pour y renoncer avec le V8 4.0L (3982 cm3) biturbo, d’une puissance de 510 ch (375 kW à 6000 tr/mim) pour 675 Nm de couple (entre 2000 et 5000 tr/min), sur les étagères de la banque d’organes Mercedes Benz. Dans l’AMG GT S (relisez notre essai), ces valeurs sont très proches, respectivement 510 ch à 6250 tr/min et 650 Nm entre 1750 et 4750 tr/min. Il faut préciser que l’allemande est plus légère que l’anglaise d’environ 160 kg, 1,6T vs 1,76T. La transmission est confiée à la même boite de vitesses à 7 rapports séquentielle à double embrayage que l’AMG GT S, un très bon point. Pour sa DB11 V8, Aston Martin annonce le 0 à 100 km/h en 4.0 sec et une VMax de 306 km/h (187 mph). L’AMG GT S est donnée pour 3,8 sec et 310 km/h. Le niveau de performance de la DB11 V8 est quasi similaire à celui de la V12 5.2L biturbo de 608 ch qui réalise 3,9 sec et 322 km/h.
Aston Martin annonce, avec la DB11 V8, une auto plus agile, moins lourde et moins polluante que la V12. Le niveau d’émission de CO2 et de consommation est en forte baisse, 230 gr/km et 8,2 l/100 km en cycle mixte. De plus, cette version V8 n’est pas une V12 au rabais en terme d’équipements puisque elle dispose du même configuration standard que la V12 et peut bénéficier des mêmes possibilités de personnalisation. Son tarif diminue de plus de 20000 € avec 184000 € (en Allemagne) soit 144900 £ivre en Grande Bretagne. Le but d’Aston Martin est de toucher une nouvelle clientèle en élargissant son offre, mais surtout de proposer des produits moins taxés sur certains marchés, comme la Chine par exemple.
Aston Martin DB11 V8 technical specification
Body
– Two door body style with deck-lid and 2 GT seats
– Extruded bonded aluminium body structure including Hot Form Quenched (HFQ) aluminium
– Cast-magnesium door structures
– LED headlamps with integrated daytime running, side lights and direction indicators
– LED light blade tail-lamps
– Deployable spoiler to improve downforce
– 1 piece clamshell with syncing latches
– Curlicue aero feature in fender
– Laminated glass all-round for improved NVH
Engine
– 90°V8
– Dual Single Scroll Turbochargers (one per bank)
– Direct Injection -Sequential electronic fuel injection
– Coil on Plug – Delphi
– Unleaded Petrol (95 Min RON)
– Firing Order – 1,5,4,2,6,3,7,8
– Bore – 83mm
– Stroke – 92 mm
– Capacity – 3982cm3
– Compression Ratio – 10.5:1
– Max Engine Speed – 7200rpm
– Max Net Torque – 513lbft / 675Nm @2000-5000rpm
– Max Net Power – 503bhp / 375kW @6000rpm
– Bosch Engine Management Software
– 12V, 250A Valeo Alternator
– Wet sump pressurised system
– 4 catalytic converters with oxygen sensors
– 3 driver selectable powertrain calibrations
– Engine stop/start
European Fuel Economy Figures
– CO2 – 230g/km
Transmission
– Rear mid-mounted eight speed automatic gearbox with electronic shift-by-wire control system
– Alloy torque tube with carbon fibre propeller shaft
– Limited-slip differential
– Final Drive Ratio 2.703:1
Steering
– Electric Power Assisted Steering rack with 13:1 steering ratio
– Speed-dependent rack and pinion power-assisted steering, 2.4 turns lock-to-lock
– Electric Column tilt and reach adjustment
Suspension
– Front Independent double wishbone, coil springs, anti-roll bar and adaptive dampers
– Rear Multi-Link, coil springs, anti-roll bar and adaptive dampers
– Adaptive Damping System (ADS) with Skyhook technology modes GT, Sport & Sport +
Wheels and Tyres
– 20” 10-spoke alloy wheels
– Front 9J x 20” Bridgestone S007 255/40 ZR20
– Rear 11.0J x 20” Bridgestone S007 295/35 ZR20
Brakes
– Front Ventilated two-piece steel brake discs Ø400 X 36mm with six-piston calipers
– Rear Ventilated Co-cast steel brake discs Ø360 x 32mm with four-piston calipers
– Electric park brake
– Dynamic Stability Control (DSC)
– Anti-lock braking system (ABS)
– Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
– Emergency Brake Assist (EBA)
– Traction Control (TC)
– Hydraulic Brake Assist (HBA)
– Positive Torque Control (PTC)
– Dynamic Torque Vectoring (DTV)
– Launch Control
Dimensions
Length: 4750mm (including number plate plinth)
Width: 1950mm (excluding door mirrors)
2060mm (including door mirrors)
Height: 1290mm
Wheelbase: 2805mm
Fuel tank capacity: 78 litres (17.2 Imp. Gal. /20.5 US Gal)
Weight: 1760 kg
Weight Distribution: 49%/51% (front/Rear)
Standard Specification
– Full-grain Leather interior
– Monotone Interior Environment
– Alcantara Headlining
– Electrically operated front seats with side airbags
– Memory front seats and exterior mirrors (three memory positions)
– 2+2 Seating configuration
– Powerfold exterior heated mirrors
– Front and rear parking sensors
– 360° surround view parking cameras (includes front & rear cameras)
– Cruise control & Speed limiter
– Tyre pressure monitoring*
– Alarm and immobiliser
– Remote-control central door locking and boot release
– Automatic temperature control with dual zone climate control
– Heated front seats
– Curtain side head airbags
– Dual stage driver and passenger front airbags
– Knee airbags
– Pelvis and Thorax seat mounted airbags
– Seat belt dual-pretensioners and digressive load limiters
– Trip computer
– Electronic Instrument Cluster with mode specific displays
– Laminated windscreen with clear noise-insulation layer
– Keyless entry & go
– Bright Aluminium front grille
– Chrome side strakes and tailpipe trim
– Heated rear screen
– Silver gearshift paddles
– Warm Charcoal Seatbelts
– Light Ash Open Pore Trim Inlay
– Satin Silver Jewellery Pack
– Fine stitching matched to leather colour
– Primary Category Paint
In Car Entertainment
– Integrated satellite navigation system2
– Infotainment system with capacitive switching
– Aston Martin Base Audio System
– 8.0” LCD Screen
– iPod® and iPhone® Integration and USB playback
– Satellite radio system (USA only)
– AM/FM radio
– A2DP Bluetooth® audio and phone streaming
– Wi-Fi Hub
Interior Options
– Colour keyed steering wheel
– Floor mats – Base and Heavy Pile
– Colour keyed boot carpet
– Personalised sill plaques
– Embroidered DB11 or Aston Martin Wings headrest
– Embossed DB11 or Aston Martin Wings headrest
Interior Leather Options
– Caithness leather
– Balmoral leather
– Duotone leather environments
– Contrast stitch colours
– Ventilated seats
– Celestial perforation
– Nexus quilt
– Brogue detailing
– Caithness headlining and cantrails
– Balmoral headlining and cantrails
Trim Inlay Options
– Piano black
– Satin Tan Lace Wood
– Dark Ash Open Pore
– Cuprum Carbon
– Satin Chopped Carbon Fibre
– Satin 2×2 Carbon Fibre Twill (Q Collection)
– Dyed Open Pore Tamo Ash
Interior Jewellery Pack Options
– Dark Chrome
Seatbelt Colour Options
– Graphite
– Mocha
– Spice red
– Champagne
– Flint
In Car Entertainment Options
– Aston Martin Premium Audio
– Bang & Olufsen BeoSound Audio System
Interior Functional Options
– Glass key
– Premium smokers pack
– First aid kit
– Umbrella and holder
– Powered Seat Bolsters
– Front seat ISOfix
– Aston Martin tracking by Cobra
– Touchpad Control
– Powered Stowage (front centre armrest)
Exterior Options
– Contemporary AML paint palette
– Special AML paint palette
– Gloss Black splitter, diffuser and sills
– Painted gloss black roof panel
– Dark Exterior finisher pack
Wheels Options
– 10-spoke Silver diamond turned
– 10-spoke Shadow Chrome
– 10-spoke Silver directional diamond turned
– 10-spoke Gloss Black directional diamond turned
– 10-spoke Shadow Chrome directional
Brake Caliper Options
– Black
– Red
– Yellow
– Grey
Roof Strake
– Gloss Silver
– Gloss Black
Bonnet Blades
– Black Meshes
Technology Options
– Battery conditioner
– Blind Spot Monitoring
– Auto-Park Assist
– Garage door opener
Source CP Aston Martin